[suikerfeest deel 1] Vandaag wordt er massaal geld uitgegeven
- Food-en-retail
- 17 jul 2015 @ 08:55
- Link
-
Abdelaziz Aouragh
Islamic Branding expert
PURESAFY - Winkelen
- 17 jul 2015 @ 08:55
- Abdelaziz Aouragh
Puur vanuit een marketingperspectief heeft MarketingTribune in samenwerking met bureau Pure Safy Branding een Suikerfeest-special georganiseerd. In vorm van drie artikelen door expert Abdelaziz Aouragh. We zien dat de trend van inspelen op het Suikerfeest (nog) niet is opgemerkt door marketeers. Terwijl er door in te haken een grote onontgonnen doelgroep te bereiken is. Wij hopen dat jullie door deze special meer inzicht zullen krijgen in wat de mogelijkheden zijn om deze doelgroep voor jullie te winnen. Deel 1.
Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar moslims zijn volop bezig met aankopen doen voor het Suikerfeest. Verschillende supermarkt ketens zien inmiddels dat zoetwaren en ingrediënten voor zoetwaren massaal worden ingekocht. Ik raad u aan om dit weekend goed te kijken naar het consumptie gedrag van deze doelgroep, er zal zich een piek plaats vinden in het doen van aankopen.
Dat niet alleen, kleding en fashion kunnen een significante groei in aankoop van kleding en accessoires opmerken van moslim consumenten.
Wat kunt u doen om meer van deze klanten binnen te halen? 250 miljoen Facebook gebruikers hebben een islamitische achtergrond. In Nederland is social media een effectieve tool waar mee je deze groep kunt bereiken. Door bijvoorbeeld campagnes te starten met: 'Sweet Deals (suggesties voor Suikerfeest) tot 70% korting op.' Hiermee bereik je niet alleen de moslimconsument, maar de niet-moslim consument zal er ook in meegaan. Daarnaast: op de dag van het Suikerfeest wordt er massaal geld uitgegeven, de moslim wilt zichzelf en andere trakteren op een goede afsluiting van de Ramadan. Speel daarop in.
Het is al bewezen
Grote fashionmerken zoals DKNY en Mango spelen hierop in met zogeheten Ramadancollecties. Alhoewel dit soort collecties alleen te vinden zijn in Arabische landen. Het verschil in de Ramadan collecties van deze merken tegenover hun andere collecties, zit vooral in het hebben van wijdere broeken, blouses, rokken en lange jurken. Je kunt je dus afvragen of dit niet ook interessant is voor de Nederlandse of Europese markt. Het begint eigenlijk al bij de benaming van een dergelijke collectie. Is het niet gewoon zo dat je met een dergelijke collectie ook prima de Nederlandse consument voor je kunt winnen?
Deze vraag stelde ik aan een van de dames van Nesci. Dat is een Nederlands fashionmerk opgericht door drie dames met een Islamitische achtergrond. Nesci is vooral bekend door het hebben van kledingstukken waar met meer stof op het lichaam juist wel die moderne beleving kunt hebben (foto boven). Het zit hem in de elegante simpliciteit waar dit soort merken goed mee weten te scoren en dat blijft niet onopgemerkt. Creative director van Nesci, Zineb Youcef vertelde mij: 'ons huidig klanten bestand bestaat uit 70% niet-moslims' Op de vraag of zij een Ramadancollectie op de Nederlandse markt zou kunnen introduceren verteld zij: 'mijn persoonlijke mening zou zijn dat niet te doen, de markt is te beperkt daarvoor maar ook de religieuze korrelatie zou hierin niet passen, wij zijn er voor alle vrouwen'.
Bovenstaande geeft 'stof' tot nadenken.
Abdelaziz Aouragh
Vanmiddag: deel 2 van deze Suikerfeest-special
Fashionmerk Nesci misstaat niet in zogeheten 'Ramadancollecties'
-
Abdelaziz Aouragh
- Werkt bij: PURESAFY
- Functie: Islamic Branding expert
- Website:http://www.puresafybranding.com
- Profiel »
- islam
- Pure Safy Branding
- suiker
- artikelen
- Suikerfeest-special
- cultureel
- mogelijkheden
- doelgroep
- Abdelaziz Aouragh
- opgemerkt door marketeers. Terwijl er door in te haken een grote onontgonnen
- trend
- inzicht
- expert
- feest
- Suikerfeest
- inspelen
- vasten
- bureau
- moslim
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




